Kedi Kalp Hastalıkları

Kardiyomiyopati ismiylede bilinen kedi kalp hastalıkları, kalbin kasılma kabiliyetini, bu kasılmaların gücünü ve vücuda dağıtılan toplam kan düzeyini direkt olarak etkiler. Kedi dostlarımızın kalbi, iki tane ventrikül ve iki tane deatriyum olmak üzere dört odadan meydana gelen bir kast sistemidir. Atriyumlar, sol bölümdeki akciğerlerden ve sağ bölümdeki vücuttan kalbe giren kan için hazne fonksiyonuna sahiptir. Buradan kan, ventriküllere iletilir ve daha sonra oksijeni elde etmek için sağ bölümden akciğerlere akar ya da vücuda oksijeni göndermek için sol kısımdan aorta doğru akışa geçer.

Kalp bir kas olduğu için normal görevi haricinde herhangi bir iş yapmak onun kalınlaşmasına ve büyümesine yol açar. Kas duvarları kalınlaştıkça daha az elastik hale dönüşür ve daha az gevşer. Bu da ventriküllerin yeterli kanla dolmasına engel olur. Sonuçta kan akciğerlere geri döner ve kalp yetmezliği gelişir. Meydana gelen kalınlaşma diğer yandan aritmilere yani düzensiz kalp atışlarına ve pıhtı oluşuma da sebebiyet verebilir. Bunun haricinde farklı kalp problemleri de ortaya çıkabilir.

Kedi Kalp Hastalıkları Türleri

Kedi kalp hastalıkları, kalpte bir anormalliğin mevcut olduğu kedi dostlarımızda ciddi bir tedavi gerektiren durumlardır. Tedavi edilmeyen kalp problemleri konjestif kalp yetmezliğini beraberinde getirir. Kedi dostlarımızda en fazla görülen kedi kalp hastalıkları türleri, kalbin genişlemesi ya da kalınlaşmasından kaynaklanan hipertrofik kardiyomiyopati diyebiliriz. Kedilerde kalp sorunları doğuştan olabileceği gibi sonradan da edinilebilir.

Kedilerde konjenital kalp hastalığı doğumla beraber gelir ve kalıtsal olma özelliği vardır. Genel olarak yetişkin başlangıçlı kalp rahatsızlığı olarak bilinen edinilmiş kalp rahatsızlığı, orta yaşlı ve yaşlı kedilerde kalpteki aşınma ve yıpranma sebebi ile gelişim gösterir. Diğer yandan yaralanma ya da enfeksiyon nedeniyle de oluşabilir. Kedilerde görülen kalp hastalıkları arasında en yaygın olanları şunları kapsar:

Kedi Kalp Krizi

Kedi kalp krizi ciddi bir problemdir. Özellikle de genetik olarak kalp hastalığı olan kedilerde kalp krizi görülme oranı çok daha yüksek olur. Solunum yollarında ve kalbinde genetik olarak problem bulunan kedilerin kalp krizi geçirme ihtimali daha fazla olur.

Kalp bütün vücudun sistemi olduğundan dolayı herhangi bir genetik rahatsızlıkta solunum sistemi yavaşlar ve sonrasında kalp problemleri ortaya çıkar. Bunlardan biri de kalp krizi olduğu için vücuda çok ciddi zararlar verilebilir. Kalp krizinin belirtileri genelde kedinin aniden elden ayaktan düşmesi, solunum güçlüğü, krizle beraber ateşin yükselmesi, burundan akıntı gelmesi, kedinin kafasının geriye doğru düşmesi, ağızdan köpük gelmesi şeklindedir.

Kedilerde Hipertrofik Kardiyomiyopati

Kedi dostlarımızda en fazla görülen rahatsızlıklardan biri de kedilerde hipertrofik kardiyomiyopati olur. Kalp kası duvarının kalınlaşmasına ve kaslarda zayıflamaya yol açar. Kalp kaslarının kalınlaşması, kalpteki kan hacminin azalmasına ve kalp kasının zayıflamasıyla da kanın etkili şekilde pompalanmamasına neden olur. Sebebi tam olarak bilinmez. İran kedisi, Chartreux kedisi, Sphynx kedisi, British Shorthair kedisi, Ragdoll kedisi ve Maine Coon kedisi, bu hastalıktan en çok etkilenen kedi cinsleridir.

Kedilerde Kalp Yetmezliği

Kedilerde kalp yetmezliği problemi görülebilir. Sanılanın aksine bu bir hastalık değildir. Farklı hastalıklar sonucunda ortaya çıkan bir belirti ya da durum olarak kabul edilir. Kalp yetmezliği kalbin farklı sebeplerle zarar görmesi, işlevinin azalması ve bunun sonucunda da vücuda yeteri kadar kan pompalayamaması şeklinde açıklanır. Kardiyomiyopati çeşitleri, kalp yetmezliğine en fazla neden olan kalp hastalığıdır. Kalp yetmezliği sonucunda kedide karın bölgesinde şişlik, kilo kaybı, hemen yorulma, solunum güçlüğü gibi belirtiler görülür.

Kedilerde Dilate Kardiyomiyopati

Kedi kalp hastalıkları arasında bir diğer yaygın olan problem de kedilerde dilate kardiyomiyopati olur. Kalbin kas duvarının incelmesi, kalbin genişlemesi ve kalp kaslarının kan pompalama kabiliyetinin azalmasıyla karakterize bir kalp problemidir. Genel olarak taurin eksikliği sonucunda ortaya çıktığı bulunmuştur.

Kedilerde Restriktif Kardiyomiyopati

Kalp duvarının fibröz sebebi ile sertleşmesi ve esnekliğini yitirmesi ile karakterize olan kedilerde restriktif kardiyomiyopati hastalığı, kalp odacıklarının normal şekilde dolmasına engel olur.

Kedi Kalp Hastalıkları Belirtileri

Kedi dostlarımızda hastalığın başlangıcını tespit etmek biraz zordur. Pek çok kedi, rahatsızlık ilerleyene dek herhangi bir belirti göstermez. Bu aşamada kediler içine kapanık ve keyifsiz olurlar. Kedi kalp hastalıkları belirtileri aşağıdaki gibidir. Fakat her kedide bu belirtiler görülmeyebilir. Birçok kedide birden fazla kalp hastalığı ve farklı belirtiler gözlemlenebilir. Bu belirtiler arasında yaygın olanlar:

• Bayılma,

• Ani arka bacak felci,

• Nefes darlığı ya da nefes alıp vermede zorluk,

• Solunum hızının artması,

• Düzenli şekilde artan kalp atış hızı,

• Hareketlilik esnasında güçlük yaşama,

• Uyuşukluk hali veya hareketsiz kalma,

• Kilo kaybetmeye başlaması,

• İştahsız olması.

Kedi Kalp Hastalıkları Tedavisi

Kedi kalp hastalıkları arasında bazı rahatsızlıklar tedavi edilebilir. Kedi kalp hastalıklar tedavisi, kalp hastalığının türüne göre farklılık gösterebilir. Ancak hipertrofik kardiyomiyopatinin tedavisi bulunmaz. Kalp kası yapısında meydana gelen hasar geri döndürülmez. Bununla beraber, kalp hastalığının yol açtığı farklı rahatsızlıklar söz konusu olduğunda diğer hastalıklar için de tedavi uygulanır.

Kedi değerlendirilir, fiziksel bir muayene yapılır. Stresi minimize etmek ve kedinin nefes almasını yavaşlatmak için genel anlamda oksijen tedavisine ek olarak sedasyon ya da anksiyete önleyici ilaçları kapsayan bakım önlemleri alınır. Kedinin nefes almasına destek olmak için karından ya da göğüsten sıvının alındığı bir prosedür uygulanır.

Veteriner hekim, kedilerde kalp hastalığının olumsuz sonuçlarını azaltmaya yardımcı olmak için farklı türde ilaçlar reçete eder. Bu ilaçlar kalp kasını gevşetir, kalp atış hızını yavaşlatır ve kalbin iş yükünü hafifletir. Aşırı sıvı yükünü hafifletmek amacı ile genelde diüretik ilaçlar reçete edilir.

İlaç dışında düşük sodyumlu beslenme, taurin takviyesi, oksijen terapisi, karın ve göğüs boşluğunda aşırı sıvı birikimini yok etmek için cerrahi prosedürler dahil olmak üzere veteriner hekimler farklı tedavi türlerini de uygulayabilir.

Kedi Kalp Hastalıklarında Erken Teşhisin Önemi

Kedi kalp hastalıklarında erken teşhisin önemi oldukça fazladır. Kedilerde kalp hastalığının takibi gündeme geldiğinde en önemli ayrıntı, veteriner hekimlerin çoğunlukla kalp hastalığını belirtiler ortaya çıkmadan evvel tanımlayabilmeleridir. Kediyi rutin kontrol için veterinere götürmek, evcil hayvanın kalp sağlığını etkileyebilecek diğer rahatsızlıklara karşı taranmasında son derece etkili olur.

Kalp Hastası Kediler İçin Mama

Kalp hastası kedi maması özel olarak formüle edilen mamalardır. Kalp hastası kediler için mama, özellikle de taurin açısından yoğundur. Bunun yanı sıra bu mamalarda düşük sodyum içeriği bulunur. Veteriner hekimlerimiz, hangi mamanın kalp hastası kediniz için uygun olduğunu size söyleyebilir. Ayrıca veterinerler tarafından E vitamini, Koenzim Q10 gibi takviyeler de önerilebilir. Bu tamamen kedinizin durumuna bağlıdır. Veteriner tavsiyesi üzerine bir mama seçimi yaparak, kedinizin sağlığını teşvik edebilirsiniz.

Kötü ve dengesiz beslenme, kedilerde obezite ve buna bağlı olarak kalp hastalıklarına da yol açabilir. Özellikle de yüksek oranda tuz barındıran mamalar, kalp sağlığını olumsuz bakımdan etkiler. Kedinin kalp sağlığını korumak, beslenmesine dikkat etmekle yakından ilgilidir.

Kedinizin genel kontrolü, kalp hastalığının teşhisi ve tedavisi için Remedy Veteriner Kliniğimize bekleriz!